نرخ موفقیت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در دستیابی به اهداف درمانی بر اساس فصل تغییر می کند

27 فوریه 2019- بر اساس یک مطالعه ی جدید در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2(T2DM)، دستیابی به اهداف تعیین شده در دستورالعملهای درمانی، برای هموگلوبین A1c، فشار خون(BP)  و لیپوپروتئین با دانسیته ی کم(کلسترولLDL) بر اساس فصل متغیر است. این مطالعه بصورت آنلاین در 22 فوریه در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است.

پرفسور Masaya Sakamoto، از دانشکده ی پزشکی دانشگاهJikei در توکیو، و همکارانش داده های حاصل از 12 بار یا بیشتر اندازه گیری HbA1c، BP وLDL  در 4678 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در یک دوره زمانی 24 ماهه را در ژاپن آنالیز نمودند. نرخ دستیابی به اهداف تعیین شده برای HbA1c، BP و LDL مورد ارزیابی قرار گرفت؛ دستیابی به تمام اهداف به عنوان "دستیابی به  ABC" ذکر شد.

محققان دریافتند که میزان دستیابی به اهداف ABC، HbA1c، BP  و LDL در زمستان پایین ترین نرخ را دارد و بویژه نرخ دستیابی به هدف فشار سیستولیک در زمستان بسیار پایین است. سن 65 سال و بالاتر به طور مستقل با کاهش نرخ موفقیت در رسیدن به مقدار هدف برای فشار خون سیستولیک در فصل زمستان ارتباط داشت (نسبت شانس 0.47). شاخص توده بدنی( BMI) مساوی یابیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع(نسبت شانس،  برایBMI  25 تا 30 کیلوگرم بر متر مربع برابر با 0.45 و برای BMI ≥30  برابر با 0.35) و مدت زمان ابتلا به دیابت مساوی با 10 سال یا بیشتر(نسبت شانس، 0.53) به طور مستقل با نرخ موفقیت پایین تر در رسیدن به اهداف HbA1c، ارتباط داشتند. در تابستان و زمستان مصرف انسولین و استفاده از سولفونیل اوره ها به طور مستقل با کاهش نرخ دستیابی به تمام اهداف ABC مرتبط بود.

نویسندگان اظهار داشتند که در مدیریت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در بخشهای مراقبتهای بالینی باید تغییرات فصلی در دستیابی به اهداف  HbA1c،BP  و LDL یا بطور کلی all ABC achievement مورد توجه قرار گیرد.

چندین نفر از نویسندگان این مقاله، به روابط مالی خود با صنایع داروسازی اشاره کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-t2dm-varies-season.html